Utbildningsfilm Teknik

Infrastruktur – vad är det?

Mänskligheten har alltid letat efter sätt att utnyttja och tämja sin omgivning för att skapa en bekvämare tillvaro, bl.a. genom att bygga vägar, kanaler och broar. Filmen skildrar infrastrukturens betydelse för civilisationernas utveckling och visar hur våra senaste innovationer idag gör att vi till exempel genom internet kan ha möten på olika delar av jorden.

Kunskaper om vad infrastruktur är behövs för att förstå tidigare civilisationer men också för att förstå vad som skiljer i olika delar av världen. Kapitelnamnen nedan avslöjar vilka typer av infrastruktur man får lära sig om.

Tidkoder i filmen:
00:00 Vad är infrastruktur?
02:04 Väg- och vattenbyggnad i historien
05:30 Broar
08:00 Vägar och motorvägar
10:00 Hamnar och flygplatser
11:40 Poldrar och kanaler
13:40 Tunnlar och järnvägar
15:33 Andra infrastrukturprojekt

Globala målen - hållbar industri, innovationer och infrastruktur Globala målen - hållbara städer och samhällen

Detta avsnitt berör det globala målet 9: Hållbar industri, innovationer och infrastruktur samt det globala målet 11: Hållbara städer och samhällen.

Globala målen

• Produktionsland: Spanien