Utbildningsfilm Matematik

Förstå upptäckten – Matematik

Matematik – det kan du räkna med!

I det tidiga sociala samhället kunde människor inte räkna. Men när det behövdes utvecklades den praktiska matematiken. Även de olika skriften för siffror förändrades i Europa utifrån olika influenser. Matematiken blir allt eftersom mer och mer avancerad och till slut används den även i astronomin för att beräkna okända planeter. Behovet gav oss matematiken. Men vad är egentligen matematik?

• Varför har vi siffran noll?
  • Hur uppstod Pi?
  • Vad har astronomi och matematik ihop?

I filmen möter vi bland annat Thales, Sissa, Pythagoras, Arkimedes, Brahmagupta, Fibonacci och Newton.

Låt oss åka på en resa genom de viktigaste händelserna som har gjort det möjligt för mänskligheten att upptäcka matematik!

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer ska du sträcktitta på serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021