Utbildningsfilm Fysik

Förstå upptäckten – Elektricitet

Elektricitet – en lysande idé!
Våra avlägsna förfäder var rädda för blixtnedslag. Länge trodde man att blixtar skickades av gudarna. Men numera är elektricitet en del av vårt dagliga liv. Utan det skulle många bli handfallna. Men vad är egentligen elektricitet?

• Var kommer elektricitet ifrån?
  • Hur produceras el?
  • Hur fungerar elektricitet?

Upplev några av de viktigaste tillfällena som gjorde det möjligt för människan att förstå och behärska elektricitet! På vägen möter vi Volta, Ørstedt, Faraday, Edison och Tesla.

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer ska du sträcktitta på serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021