Utbildningsfilm Matematik, Fysik

Förstå upptäckten – Kaosteorin

Kaosteorin – sannolikhet och förändring

Människan har alltid försökt förutspå framtiden för att vara förberedd för vad som kommer. Idag kan vi med statistiska uppgifter förutspå troliga framtida sannolikheter. Från hazardspel som tärning och kort till kungliga matematiktävlingar har matematiken utvecklats och kunnat ”tämja” slumpen.

Determinismen föds – att framtidens händelser utifrån fysikens lagar alltid går att beräkna. Men motbevisas av sina begränsningar och meteorologen Lorentz myntar begreppet fjärilseffekten för att beskriva hur små variationer i begynnelsevillkoren snabbt ger stora variationer av utfall.

• Varför är det störst sannolikhet att få sju när man slår två tärningar?
  • Varför kan man inte balansera en kon upp och ner?
  • Hur kan väder förutspås om en fjäril i Brasilien kan utlösa en tornado i USA?
  • Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021