Utbildningsfilm Biologi

Ängens ekosystem

Tänk dig en äng med många sorters gräs och blommor huller om buller. Ängen är ett stycke orörd natur som mår bäst utan inblandning av människor. En äng är inte en kohage där kor betar eller en traktor kör. Och på en gräsmatta växer bara ett par utvalda grässorter som ofta klipps. Så hagen och gräsmattan är något helt annat än vår naturliga blomsteräng. I den här filmen återskapas en äng i datorn, så att den kan undersökas närmre och vi kan se hur den är uppbyggd.

Filmen är indelad i avsnitt som enkelt kan användas på olika lektioner:

1. (00:00-) Vad är egentligen en äng? (biotop, hage, växtlighet, djurliv, fauna)
  2. (05:12-) Energi och kretslopp av ämnen (näring, näringskedja, solenergi, energikedja, kolets kretslopp, jord)
  3. (11:09-) Producent, konsument och nedbrytare (näring, näringskedja m.m.)
  4. (17:23-) Näringskedja (förstahandskonsument, andrahandskonsument, toppkonsument m.m.)
  5. (21:18-) Kopplingar i ekosystemet (jämvikt, rubbad jämvikt, invasiva arter, mänsklig påverkan, näringsväv)
  • Produktionsland: Tyskland
  • Produktionsår: 2021