Utbildningsfilm Biologi

Naturkrumelur – svampar

I serien Naturkrumelur bekantar vi oss med märkliga livsformer i naturen, små och stora krumelurer. Den här gången synar vi olika svampgrupper. Vi lär oss också om hyfer, mycel och fruktkroppar. Varför ser svamparna ut som de gör? Vilka typer av svampar finns det på vår jord och varför används en del svampar inom medicin? Filmen ger en inblick i svamparnas stora betydelse för nedbrytning och för hela jordens ekosystem.

Svampar är en stor, brokig skara av mångformiga varelser. Arterna är många gånger fler än de hattsvampar vi ser i skogen på hösten! Och dessutom utgör hattsvamparnas fruktkroppar, det vi kallar för "svamp", bara 1–2 % av den totala svampindividen! Se på svamp med nya ögon, som ett eget, oerhört spännande och stort organismrike. Små krumelurer som lever i skymundan.

• Produktionsland: Finland
  • Produktionsår: 2019