Spelfilm plus Drama

Ingeborg Holm (1913)

Sven Holm och hans hustru Ingeborg lever ett lyckligt familjeliv med tre barn och sin koloniträdgård. Sven får ett lån beviljat tack vare skötsamhet och öppnar en speceriaffär. Men han får strax hosta och dör. Kvar är Ingeborg med skulden och barnen som måste ackorderas ut. Själv tappar hon så småningom förståndet hos fattigvården.

1913 hade Victor Sjöströms långfilm ”Ingeborg Holm” premiär. Filmen innebar flera triumfer för filmkonsten då den anses ha åstadkommit faktiska samhällsförändringar och fick internationell spridning. 1918 ändrades fattigvårdslagen i Sverige och många ansåg att det var till följd av Ingeborg Holm-debatten.

”Hjärteknipande om en redbar familjs olycka efter dödsfall och en mindre skuld.” (AN)