Spelfilm plus Klassiker

Körkarlen (1920)

Victor Sjöströms Körkarlen anses vara den svenska stumfilmsepokens mästerverk. I filmen, som bygger på en roman av Selma Lagerlöf, följer vi  David Holm, som när han sitter med sina suparbröder på kyrkogården, inser att körkarlen på dödens kärra kommer för att hämta honom.

I återblickar visas Davids tidigare liv och de oförrätter han orsakat sin familj och sina vänner. Det suveräna skådespeleriet (inte minst av Sjöström själv i huvudrollen), den skickligt konstruerade berättarstrukturen och de avancerade trickfotograferingarna (signerade mästerfotografen Julius Jaenzon) samverkar till att göra filmen till Sjöströms mästerverk,.som än i dag är internationell klassiker. Rekommenderas för åk 9 och gymnasiet.

Första avdelningen - 00:00:18 Döden hämtar suputen David Holm
Andra avdelningen - 00:19:14 Tillbakablick i Holms syndfulla liv
Tredje avdelningen - 00:41:39 Holm oförbätterlig trots många chanser
Fjärde avdelningen - 1:02:58 Slumsystern Edit på dödsbädd ber för Holm
Femte avdelningen - 1:23:35 Holms omvändelse

Trailer

Passar för användning i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan och gymnasiet. Låt eleverna skriva berättande text eller repliker till valda delar! Analysera filmen med hjälp av handledningen. Vilken smitta var ett stort problem i Sverige för drygt 100 år sedan?

Filmen är digitalt nyrestaurerad av Svenska Filminstitutet och presenteras här i HD med musikackompanjemang. Musiken är av Matti Bye Ensemble.

• Originaltitel: Körkarlen
  • Produktionsland: Sverige