Spelfilm plus Dokumentär

Hobbyhorse Revolution

Hobbyhorse Revolution är en fantastisk dokumentärfilm om flickors gemenskap och om att få vara sig själv och inte styras av grupptryck eller omgivningens förväntningar.

I filmen möts ett gäng unga tjejer på väg att bli vuxna. De tampas med kärlek, vänskap, mobbning, föräldrars skilsmässa och att inte helt passa in i sin omgivning - alla på sina olika sätt men med käpphästarna som gemensam nämnare. Hobbyhorse Revolution är en feministisk rörelse, en coming-of-age dokumentär om gemenskap och systerskap fylld med humor, svärta, värme och en grupp fantastiska unga tjejer.

Filmen är lämplig från åk 3 men tveklöst även för hela mellanstadiet och högstadiet.
Hur värderats flickor intressen i förhållande till pojkars?

”Käpphästridningen blir en skyddad sfär där de får vara sig själva, långt bort från killars värderande kommentarer. Ett separatistiskt rum där de peppar varandra och uppvärderar varandras styrkor. Den här filmen fick mig att gråta glädjetårar.”
Kajsa Olsson, Kommunalarbetaren.

A-märkt film ikon  A-märkt film