Filmnavet Religionskunskap

Buddhism - heliga skrifter

Den här filmen handlar om buddhismens heliga skrifter. Dagligen omges vi av skrifter. Vi stöter på skrifter hemma, i skolan, på idrottsplatsen – ja, överallt! En skrift är något som är skrivet och vill säga något. Men vad är då en helig skrift? I filmen får vi reda på vilka de viktigaste heliga skrifterna är inom buddhismen, Tripitaka som betyder ”De tre korgarna”. Vi får veta mer om vad Tripitaka innehåller. Vi möter ledare inom buddhismen som berättar om hur de använder de heliga skrifterna. I filmen får vi också träffa andra buddhister som uttrycker vad berättelserna betyder för dem. Dessutom resonerar en religionsvetare kring filmens frågeställningar: • Vad innehåller de heliga skrifterna? • När och hur skrevs de heliga skrifterna ned? • Vilket språk är heliga skriftens ursprungsspråk? • Hur används de heliga skrifterna idag? OM filmserien INblick i världsreligionerna: Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv - Kristendom, Islam, Judendom, Hinduism och Buddhism. Exempel på fokusområden är Heliga rum, Heliga skrifter, Andliga ledare, Levnadsregler, Tro och Identitet och Högtider. Vilka centrala tankegångar finns i våra världsreligioner och hur tar de sig uttryck i heliga rum och platser, heliga skrifter, ritualer, högtider, levnadsregler, ledarroller, symboler, frågor om döden m.m.? Vilken betydelse har religionerna för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet? Hur resonerar de olika religionerna kring jämställdhet och könsroller? Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11.
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm