Filmnavet Religionskunskap

Buddhism - heliga rum

Den här filmen handlar om buddhismens olika heliga rum. Alla människor har behov av att samlas på olika mötesplatser. Även i våra religioner har man mötesplatser och byggnader där man samlas för att fira gudstjänst, be och vara tillsammans. Inom religionen kallar vi dessa rum för heliga rum. Inom buddhismen kallas det heliga rummet för tempel, stupa eller pagod. De heliga rummen kan variera mycket till utseende. I filmen berättar företrädare och andra buddhister om olika tempel och vad det heliga rummet betyder för dem. Dessutom resonerar filmen med hjälp av en religionsvetare kring de olika frågeställningarna: • Vilka olika utseenden kan de heliga rummen ha? • Vilka tre saker är typiska för det buddhistiska templet? • Hur används det heliga rummet? • Hur använder män och kvinnor det heliga rummet? OM filmserien INblick i världsreligionerna: Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv - Kristendom, Islam, Judendom, Hinduism och Buddhism. Exempel på fokusområden är Heliga rum, Heliga skrifter, Andliga ledare, Levnadsregler, Tro och Identitet och Högtider. Filmserien INblick är producerad utifrån olika perspektiv, med tyngdpunkt på inifrån-perspektiv. Företrädare för religionerna, allt från ämbetsmän till ungdomar berättar om sin religion utifrån olika fokusområden. Vilka centrala tankegångar finns i våra världsreligioner och hur tar de sig uttryck i heliga rum och platser, heliga skrifter, ritualer, högtider, levnadsregler, ledarroller, symboler, frågor om döden m.m.? Vilken betydelse har religionerna för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet? Hur resonerar de olika religionerna kring jämställdhet och könsroller? Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11.