Utbildningsfilm Samhällskunskap

De förlorade barnen

1979 var Sverige först i världen med att förbjuda barnaga. Nu är vi inte längre bäst i klassen då barnens rätt i rättsliga processer allt för ofta förbigås. FN har flera gånger kritiserat Sverige för att inte följa barnkonventionen som är svensk lag sen 2020. Ett barn i veckan tar livet av sig i Sverige. Var femte barn har blivit utsatt för sexuella övergrepp.

När man separerar ett barn från sin familj och vardag så är det en drastisk åtgärd för att skapa bättre förutsättningar för barnet.

Vi får följa Robin, Madde, Felicia och Tyra och deras upplevelse av att bli tvångsomhändertagna. Fyra individer med helt olika bakgrunder och upplevelser som tillsammans blir ett underlag för att diskutera vad socialtjänsten kan göra. Hur och när ska de agera och samtidigt följa lagarna?

Filmare: Mattias Wellander Löfgren

Skylt i filmen:
I filmen finns en del kritik mot socialtjänsten och rättssystemet som sådant. Detta betyder inte att socialtjänsten inte gör ett bra jobb eller att barn inte ska omhändertas. Det viktiga är att rätt barn omhändertas! Att barnen får det så bra som möjligt efter omhändertagandet.