Utbildningsfilm Samhällskunskap

Polen – ett delat land

2023. I östeuropeiska Polen bor 38 miljoner invånare. Landet har gräns mot Belarus och Ukraina och är en viktig NATO-medlem. Men politiskt är Polen mycket splittrat. Den strängt nationalkonservativa regeringen, PIS, har länge fört en politik som står i strid med Europeiska unionens liberala värderingar. Polen har behållit kolindustri trots Bryssels direktiv och trots att kolförbränning ger allvarliga föroreningar och hälsoproblem. Medborgerliga friheter hotas och PIS har förbjudit abort, samtidigt som homofobiska idéer frodas i ett högernationalistiskt ungdomsförbund, stöttat av katolska kyrkan. Men många polacker vill ha en modern och tolerant syn.

• Kommer Polens demokrati försvagas eller stärkas?

Polen 2024 – delvis ett maktvakum
Hösten 2023 valdes en liberal och EU-vänlig koalitionsregering (KO) .
2024 motarbetas den nya regeringens politik av presidenten, från det konservativa partiet Lag och rättvisa (PIS).
Så – trots maktskiftet – får inte regeringen igenom sin politik och har svårt att häva lagen som förbjuder abort med mera.
Nästa presidentval hålls i maj 2025.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2023