Spelfilm plus Drama

Agnus Dei

1945. Mathilde, en ung fransk läkare, jobbar för Röda korset i Polen för att hjälpa överlevande från andra världskriget. En dag kommer en polsk nunna och ber Mathilde om hjälp. Hon blir ledd till ett kloster där hon får träffa ett flertal gravida nunnor som blivit ofredade av en grupp sojvetsoldater. Medan de förtvivlade nunnorna kämpar med att kunna acceptera sin graviditet så vänder sig klostret nu till Mathilde för hjälp och hon blir deras sista hopp.

Från den kritikerrosade  regissören Anne Fontaine kommer här en sann historia om viljan att tro och styrkan att kunna stå emot. Bra diskussionsunderlag i ämnena historia, religion, filosofi,svenska och en skildring från andra världskriget med kvinnor i fokus.

• Originaltitel: Agnus Dei
  • Produktionsland: Frankrike/Polen