Utbildningsfilm Samhällskunskap

Internationella händelser – Islamiska staten

Terroristorganisationen Den Islamiska staten, IS, uppstod ur det syriska inbördeskrigets kaos samt från en gren av al Qaida, men orsakerna kan spåras till USA:s invasion i Irak 2003, då Saddam Hussein avsattes. Extremism gynnades ofrivilligt av USA:s misstag. Tidigare hade Husseins bathparti förtryckt shiiter och favoriserat sunnimuslimer. 2003 ändrades maktbalansen och USA:s närvaro bidrog till att en muslimsk extremistisk armé föddes som 2014 tog sig över till Syrien. IS fick initialt framgångar genom finansiering från olja, kidnappningar samt PR via sociala medier. Att få bort IS är svårt och ordföranden i The International Crisis Group Jean-Marie Guéhenno menar att det är politik som besegrar terrorism, inte militär styrka.

Hur ska utsatta nås innan de ansluter sig till extremistgrupper?

Den amerikanska serien Internationella händelser belyser globala händelser med en reflekterande blick och utifrån flera aktörers perspektiv.
Serien är producerad av den icke vinstdrivande amerikanska organisationen Foreign Policy Association (FPA).

• Produktionsland: USA
  • Produktionsår: 2016