Utbildningsfilm Samhällskunskap

Internationella händelser – Migration

Samtidigt som rekordmånga flyktingar tar sig över Medelhavet för att få skydd, kämpar Europa med att hitta en lämplig lösning. Även om Europas flyktingar till största delen flyr Syrien, Irak och delar av Afrika är Europas utmaning knappast unik. I dag, med ett rekordstort antal flyktingar i rörelse, konfronteras många länder med den svåra frågan hur säkerhet runt gränserna ska balanseras mot mänskliga hänsyn.

Hur ska problemen förebyggas så att antalet människor på flykt begränsas?

Den amerikanska serien Internationella händelser belyser globala händelser med en reflekterande blick och utifrån flera aktörers perspektiv.
Serien är producerad av den icke vinstdrivande amerikanska organisationen Foreign Policy Association (FPA).

• Produktionsland: USA
  • Produktionsår: 2016