Utbildningsfilm Historia

Forntidshistoria

Vet du hur människor levde förr i tiden? Är det ens viktigt att veta vad som hänt, är det inte bättre att förbereda för framtiden? Historia vägleder oss till varför vi har det som vi har det idag med t.ex boskap och rösträtt. Och det är historiker och arkeologer som tar reda på allt det här med hjälp av olika historiska källor och arkeologiska fynd.

Efter en intressant beskrivning om olika typer av historiska källor får vi veta hur man levde och åt i Europa från den yngre stenåldern för 10 000-tals år sedan fram till järnåldern. Stora revolutionerande upptäckter såsom elden, hjulet, utvinning av metaller och lantbruk bidrog till utveckling, befolkningsökning, yrken och hierarkier.

Varje kapitel finns även som enskild film.

Kapiteltider:
00:00 Historiska källor