Utbildningsfilm Historia

Forntidshistoria – yngre stenåldern

Kap. 3: Yngre stenåldern
För drygt 10 000 år sedan började människor bli bofasta vid den bördiga halvmånen som sträcker sig från östra Medelhavet till Persiska viken. Nya kunskapen och levnadsstilen spred sig snabbt och för 8 000 år sedan började även Mellaneuropas befolkning bli bofasta. De bedrev jordbruk och boskapsskötsel vilket gav en mer kontinuerlig föda året runt då man kunde göra till exempel mjöl. En stor revolution under yngre stenåldern är hjulet som kom för ca 5 500 år sedan och man kunde bygga kärror och göra drejskivor (fler krukor kunde göras!). Många tror på liv efter döden och man gör stora gravar som också visar på olika sociala strukturer. Ju högre rang desto större gravar.

Se hela filmen eller varje kapitel som enskild film:

1. Forntidshistoria – historiska källor
  2. Forntidshistoria – äldre stenåldern