Utbildningsfilm Historia

Sandby borg – ett öländskt Pompeji

När det upptäcktes att skatteplundrare grävt fram fynd på en plats på Öland vaknade Kalmars Länsstyrelse. I smärre panik påbörjades en utgrävning som kom att bli en historisk massmordsutredning. Likt ett ”Pompeji” har ett ögonblick i Ölands 400-tals-historia frusits och bevarats till 2000-talet. Det här är före en tid vi anser är vikingatiden, en tid som vi vet väldigt lite om men i detta reportage får en fantastisk inblick i.

Samtidigt som man får se hur de levde under denna tid får man också en inblick i hur arkeologi går till. Denna sakta uppbyggda film är oerhört spännande för eleverna att fantisera vidare från. Vad var det som hände när alla blev dödade? Hur levde människorna då? Varför hade de en mur omkring sig? Hur kunde de ha så mycket rikedomar?

SVT logotyp

• Produktionsland: Sverige