Utbildningsfilm Sh, Bild

Barn – objekt på sociala medier

Redan när barn är 13 år har föräldrar i genomsnitt hunnit publicera 1 300 foton och filmer på dem i sociala medier på internet. Influencers delar regelbundet detaljer om sina egna barns liv med sin målgrupp. Ibland får följarna ställa frågor direkt till barnen. Filmklipp på barn är eftertraktade på sociala medier och algoritmer driver att de sprids. I en värld som är extremt uppkopplad till Facebook, Youtube, Instagram, TikTok, och Snapchat är många familjers vardag inte längre privat. Föräldrar exploaterar sina barn. Och en del tjänar till och med pengar på familjelivet och de ”privata” stunderna.

Är det ok att exponera andra på internet utan att fråga?
Eller har alla rätt till integritet?