Spelfilm plus Dokumentär, Drama

Liyana

Swaziland. I en trollbindande dokumentär skapar barn på ett barnhem en egen gemensam saga som blir en animerad film. Ledsagade av en författare på besök, fantiserar barnen fram en sagoberättelse som är snarlik deras egen verklighet. Sagan handlar om den hjältemodiga flickan Liyana som ger sig av för att rädda sina småbröder som har blivit bortrövade. Liyana har precis som barnen i klassen sorgliga minnen i bagaget.

Barnhemsbarnens berättelse illustreras i fina och spännande animationer, som varvas med den dokumentära ramberättelsen. Barnen skapar den spännande sagan tillsammans och resultatet innehåller både mörka stråk, mod och hopp.  Se hur barnen bygger sin berättelse bit för bit och hur skapandet stärker barnen.

Trailer

Tips: Filmen passar utmärkt som inspiration i eget skapande i skapande skola, kreativt skrivande, bild och texts samverkan med mera. Läs mer i handledningen!
Filmen och filmskaparna har redan vunnit 28 festivalpriser runtom i världen.

• Produktionsland: Swaziland/Qatar/USA
  • Bolag: Rushlake Media GMBH