Spelfilm plus Dokumentär

Ouaga Girls

I Theresa Traore Dahlbergs ”Ouaga Girls” möter vi en grupp unga kvinnor som av olika anledningar hamnat på bilmekanikerskolan i Ouagadougou. Det är inget de valt själva, men i ett land med en ungdomsarbetslöshet på 52 procent är jobben en het fråga. De unga kvinnorna befinner sig precis i det sköra skede i livet när deras drömmar, önskningar och mod ställs mot åsikter, rädslor och samhällets förväntningar på vad en kvinna ska vara. Pricksäkert och poetiskt gestaltar Theresa Traore Dahlberg deras sista skolår, och lyckas samtidigt ge en bild av landets omtumlande historia och samtid. En spännande långfilmsdebut och coming-of-age-film med mycket värme, skratt, smärta och djup.

”Bensin i blodet. Kvinnliga pionjärer på hög varv i en manlig värld”, Eva af Geijerstam, DN

A-märkt film ikon  A-märkt film

• Produktionsland: Burkina Faso/Belgien/Sverige