Spelfilm plus Klassiker

Herr Arnes pengar (1919)

Mauritz Stillers Herr Arnes pengar hör till höjdpunkterna under den s k guldåldern, då svensk film beundrades av publik, kritiker och filmskapare världen över. Filmen bygger på en berättelse av Selma Lagerlöf och är ett ödesdrama om girighet, ond bråd död och gengångare som utspelar sig på västkusten under 1500-talet och tar sin början då tre skotska legoknektar lyckas rymma från det fängelse där de hållits inspärrade för en sammansvärjning mot den svenske kungen. Till de mest minnesvärda scenerna i Stillers storslagna filmatisering hör branden på Solberga prästgård och liktåget över isen vid havet utanför Marstrand. Rekommenderas för åk 9 och gymnasiet.

Akt 1 - 00:00:45 De fängslade knektarna rymmer och prästfrun ser syner.
Akt 2 - 00:25:23 Herr Arnes prästgård plundras och nedbrännes men Elsalill undgår döden.
Akt 3 - 00:39:09 Elsalill får en fristad hos en fiskarfamilj och förälskar sig i Sir Archi.
Akt 4 - 01:03:49 Elsalill får vetskap om att Sir Archi är en av mördarna.
Akt 5 - 01:23:14 Elsalills offer.

Passar för användning i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan och gymnasiet. Låt eleverna skriva berättande text och repliker till valda delar!

Filmen är digitalt nyrestaurerad av Svenska Filminstitutet och presenteras här i HD med musikackompanjemang. Musiken är av Matti Bye Ensemble.

• Originaltitel: Herr Arnes pengar
  • Produktionsland: Sverige