Filmnavet Samhällskunskap

Mitt perspektiv – Sexuella trakasserier

I filmen behandlar ungdomar ämnet sexuella trakasserier och berättar sina självupplevda historier. Hur kommer det sig att människor tar för sig av andras kroppar och hur drar vi egentligen gränser om vad som är okej och inte? I den här filmen berättar Nathalia att hon tjatades till sex av sin pojkvän trots att hon egentligen sa nej till att ha sex. Vi får också ta del av Zaphiras upplevelse av män i grupp som sexuellt trakasserade henne samt hotade henne.

“Mitt perspektiv” är en filmserie som utgår ifrån självupplevda händelser av våld; fysiskt, psykiskt och sexuellt på högstadiet och gymnasiet. Filmerna syftar till att öka medvetenheten om vad våld är samt vilka konsekvenser våld har och att vi alla kan göra något för att minska på våldet som sker på skolan, hemma och på nätet. Åskådarperspektivet är ett genomgående tema i filmerna och tittaren tränas i att gå ifrån en passiv åskådare till en aktiv åskådare genom att agera proaktivt och aktivt vid våldssituationer, såsom trakasserier, kränkningar, utfrysning, skojbråk m.m. i skolan, hemma och på nätet. Filmerna belyser vikten av att ständigt jobba normkritiskt och att upptäcka vilka begränsande normer som finns på skolan, samhället och på nätet– som gör att människor inte kan vara de personer de vill vara, samt syftar till att förändra de normer som skapar diskriminering och utsatthet och exkludering.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm