Filmnavet Miljö

Globala målen för barn – Mål 11: Hållbara städer och samhällen

Vad innebär de 17 globala målen? Vi får veta vad mål 11 är. Kunskapsklippet förklarar vad målet "Hållbara städer och samhällen" innebär och ger konkreta tips hur vi alla kan hjälpa till att göra världen bättre.

LÄRARHANDLEDNING
Till varje mål finns en unik lärarhandledning med användbara diskussionsfrågor, aktiviteter och länkar till resurser på nätet, till Gapminder, WWF, Rafiki.se m.m.

Världens ledare har förbundit sig till 17 globala mål för att uppnå fyra saker till år 2030. Att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor i världen och att förbättra miljön samt stoppa klimatförändringarna. Varför har man dessa mål? Vilket ansvar har: FN, EU, Sverige, din kommun, din skola eller din familj? Vad kan vi tillsammans göra för att världen ska bli mer jämlik? Hur kan vi konsumera klimatsmart i skolan och hemma? Hur kan vi hjälpa till att minska fattigdomen? Filmerna ger bakgrunden och presenterar målen. Barn reflekterar och filmerna ger konkreta tips på hur vi ska få vår värld att må bättre.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm