2023-04-06

Läs en bok och se filmen

På Film och Skola finns sedan länge temasidor för bok och film. Till flera filmatiseringar finns även handledningar som kan ge infallsvinklar i din undervisning.

Bok och film på Film och Skola

Två temasidor om bok och film samt en lista med filmatiseringar

I båda våra spelfilmstjänster på Film och Skola finns många spelfilmer med litterär förlaga - dessa har vi samlat i en förteckning och på våra temasidor om bok och film.

Tjänsten Spelfilm
Här finns en bra alfabetisk och genreindelad förteckning över filmatiseringar! Många av filmerna har handledningar.

Tjänsten Spelfilm plus
Här finns  Tema: Bok och film - för yngre och Tema: Bok och film - för äldre.
Även här har många filmer handledningar till hjälp i undervisningen. Handledningarna ser du vid respektive film när du är inloggad.

På vår tjänst Film och Skola - Spelfilm kan du nu till exempel se den omtyckta och flerfaldigt belönade filmatiseringen Comedy Queen baserad på Jenny Jägerfelds ungdomsbok, som nominerades till Augustpriset 2018.

Comedy Queen - poster