Utbildningsfilm Biologi, Historia

Världens hemskaste sjukdomar – Gikt

Emmi och Max hamnar på fest hos självaste drottning Kristina när året är 1650. Det frossas rejält bland överklassen på den här tiden och Max och Emmi bjuds på allt från stekt kalkon till gäddkorv. Efter allt för mycket godsaker drabbas de tyvärr av gikt och får både åldras rejält och svullnader och onda knölar på händerna. Dåtidens läkare som kallas stadsmedikus försöker bota barnen med bland annat urin, en blodig yxa och en hund! Kommer dessa läkemedel kunna rädda Emmi och Max?

Pandemier och farsoter är inte något nytt i historien. Det är många sjukdomar som gett stora och även dödliga besvär. I den här populära och svt-producerade serien på flera delar beskrivs en historisk sjukdom per avsnitt. Vi får veta hur många människor som led och dog av sjukdomen i Sverige och i världen. I varje del får två barn vara med på en ruskig resa tillsammans med Erik Ekstrand och prova på sjukdomen och hur det var på den tiden, hur man var klädd, bodde och levde. Dessutom får barnen testa olika metoder som fanns då för att försöka bota sjukdomarna.

Globala målen - god hälsa och välbefinnande

Detta avsnitt berör det globala målet 3: God hälsa och välbefinnande

3.3 Bekämpa smittsamma sjukdomar
Senast 2030 utrota epidemierna av aids, tuberkulos, malaria och försummade tropiska sjukdomar samt bekämpa hepatit, vattenburna sjukdomar och andra smittsamma sjukdomar.

Globala målen

SVT logotyp