Utbildningsfilm Historia, Biologi

Världens hemskaste sjukdomar – Skörbjugg

På 1700-talet utkämpas många strider till sjöss och Sixten och Mario kidnappas för att bli del av besättningen på ett krigsfartyg. På båten tvingas de jobba hårt och efter några år utvecklar både Sixten och Mario den dödliga sjukdomen skörbjugg. Trots blödande sår och andningssvårigheter tvingas Sixten och Mario stanna och arbeta på båten. Kommer det bli deras död?

• Skörbjugg finns fortfarande utspritt i U- som I-länder, trots kunskap och egentlig möjlighet till näringsriktig kost.

Pandemier och farsoter är inte något nytt i historien. Det är många sjukdomar som gett stora och även dödliga besvär. I den här populära och svt-producerade serien på flera delar beskrivs en historisk sjukdom per avsnitt. Vi får veta hur många människor som led och dog av sjukdomen i Sverige och i världen. I varje del får två barn vara med på en ruskig resa tillsammans med Erik Ekstrand och prova på sjukdomen och hur det var på den tiden, hur man var klädd, bodde och levde. Dessutom får barnen testa olika metoder som fanns då för att försöka bota sjukdomarna.

Globala målen - ingen hunger

Detta avsnitt berör det globala målet 2: Ingen hunger

2.1 Tillgång till säker och näringsriktig mat för alla
Senast 2030 avskaffa hunger och garantera alla människor, i synnerhet de fattiga och människor i utsatta situationer, inklusive små barn, tillgång till tillräckligt med säker och näringsrik mat året om.

Globala målen

SVT logotyp