Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Den extrema tiden

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i.

Under 1900-talet strider kommunismen, fascismen och kapitalismen om världsdominans, och vår mänskliga uppfinnarförmåga krockar med förmågan att utöva våld.

I det här programmet berättas historien om kvinnorörelsen, preventivmedel, Adolf Hitler, Mahatma Gandhi, atombomben, rymdprogrammet, det kalla kriget, Mao Tsedong och Garry Kasparovs schackparti mot Deep Blue.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:07 Inledning. Adolf Hitler. Kommunismen vs fascismen i Tyskland. Hatet mot judarna.
  • 08:57 USA. Preventivmedel. Födelsekliniker. ”Familjeplanering”. P-pillret. Margaret Sanger och Katharine Dexter McCormicks betydelse för kvinnorörelsen under 1900-talet.
  • 14:49 Det brittiska Indien. Kampen för självständighet. Mahatma Gandhi. Icke-våldsprincipen. ”Civil olydnad”. Salt-marschen.
  • 22:08 Fortsättning om Adolf Hitler och det andra världskriget. Joseph Stalin. ”Det totala kriget”. Koncentrationsläger.
  • 25:14 Japan. Atombomen. Robert Oppenheimer. ”Manhattan-projektet”. Enola Gay. Hiroshima. Nagasaki.
  • 31:53 USA. Livet efter andra världskriget. Kapitalismen vs kommunismen. Rymdprogrammet. Kapprustning och det kalla kriget. Mao Zedong och det kommunistiska Kina. Deng Xiaoping. Rödgardister. Kulturrevolutionen.
  • 41:35 Garry Kasparov vs Deep Blue i en klassisk schackmatch, som blev inledningen till den digitala revolutionen. Mötet mellan den moderna människan och ursprungsbefolkningen. Avslutning
  • Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2012