Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Industrialisering

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i.

Serien skildrar tiden från de första människornas kamp för överlevnad fram till den digitala revolutionen. Med maskinernas kraft producerar vi mer, reser längre bort och blir rikare än förut. Men med industrialiseringen kommer även de moderna vapnen.

Det här programmet skildrar bland annat opiumkriget i Kina, amerikanska inbördeskriget, den industriella revolutionen, Ryssland och livegenskapen, Japans industrialisering, Kung Leopold II och Kongo samt första det världskriget.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:07 Inledning. 1839. Opiumkriget i Kina. Hongkong blir en koloni.
  • 09:48 1765. James Watt och utvecklandet av ångmaskinen. George Stephenson och utvecklandet av lokomotivet. Folkvandringar till städerna.
  • 14:43 1861. Amerikanska inbördeskriget. Slaveriets upphörande. Abraham Lincoln. Världens första moderna krig.
  • 22:52 1856. Ryssland. Livegenskap. Lev Tolstoj. Det agrara samhället.
  • 28:22 1877. Japans industrialisering. Samurajernas protest. ”Den sista samurajen”.
  • 35:08 ”Kapplöpningen om Afrika”. Kongo. Sir Henry Morton Stanley. Kung Leopold II av Belgien.
  • 42:22 Det första världskriget. Arthur Zimmerman, ”Zimmermanntelegrammet” och störtandet av det ryska tsarväldet. Vladimir Lenin. Avslutning.
  • Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2012