Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Pengar och plundring

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i. Serien skildrar tiden från de första människornas kamp för överlevnad fram till den digitala revolutionen.

Upptäcktsresornas tid. Europeiska äventyrare seglar in i det okända. Världen blir större på bekostnad av andra folk. 1500-talet är upptäcktsresornas och plundringarnas århundrade, Det här programmet skildrar kapitalismens födelse, och handeln med bland annat guld, kryddor och tulpanlökar. Du möter även Martin Luther och Ivan den förskräcklige.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:07 Inledning. 1492. Christofer Columbus.
  • 11:34 1517. Den katolska kyrkan. Avlatsbrev. Martin Luther. Protestantismen vs Katolicismen.
  • 19:27 1542. Conquistadorerna, Francisco Pizarro. Inkariket.
  • 26:32 1570. Ryssland, Ivan den förskräcklige. Expansionen mot Sibirien.
  • 34:24 1617. Indonesien. Bandaöarna och muskot. Britter vs holländare. Kryddhandeln.
  • 40:49 1637. Tulpanhandeln i Holland. (Ostindiska kompaniet). Avslutning.
  • Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2012