Spelfilm plus Drama

Om allt vore på riktigt

Josef har en bok. I den skriver han ned allt han önskar att han hann göra. Josef är 14 år och har obotlig cancer. Omgivningen reagerar med bestörtning, men inte Josef. Han har sin bok, sina fotbollsdrömmar och sin vän Göran, en vän som bara han kan se och ibland drömmer Josef att han står på sjukhusets tak i sin hemmagjorda stålmannendräkt. En dag kommer en ny tjej till avdelningen, Linda, som är ovan med de tuffa cellgiftsbehandlingarna.

TipsTill spelfilmen Om allt vore på riktigt, som är 35 min lång, finns även en dokumentär snutt (kallad bakomfilmen) om filmens bakgrund där bland annat föräldrarna och personer från fotbollsklubben Djurgården medverkar och berättar om Tim Ahlgren, som är den person som är inspirationskälla bakom filmen.

Med musik av bland annat Laleh.

Trailer

Snyggt jobb, foto, bra ton och faktiskt, vilket är ovanligt för debutanter, även lyckad regi. Men det viktigaste är känslan som filmskaparna lyckas förmedla. Som åskådare blev jag drabbad av den starka filmen och det var också värdefullt att se bakomfilmen när man förstår att Tim verkligen var en så positiv, fantastisk person som spelfilmens huvudperson. Här finns mycket att lära för sjuka och friska, unga och gamla. Det är så viktigt att värdera livets alla stunder och varandra. Fantasifull och skickligt med ett starkt och positivt budskap trots tungt ämne.Ann Nordström, Film och Skola

Logo 22° Festival Internacional de Cine para Niños

Filmen vann i september 2017 priset som bästa ”live-action short film at 22° Festival Internacional de Cine para Niños” i Mexico.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: ErFilm