Utbildningsfilm Samhällskunskap/slöjd

Skogsbrukets historia

En viktig exportvara i Sverige har länge varit trä. Behovet uppstod när många andra länder runt om i Europa skövlade bort sina skogar under 1800-talet och behövde importera under början av 1900-talet. I filmen berättas om hur den svenska träindustrin utvecklades, varvat med arkivmaterial från flottningarna i de svenska älvarna. Ett avgörande politiskt beslut som togs tidigt i samband med den ökande skövlingen av skog i Norrland var att återplantera skog. Vad blev effekten av det? Tittaren får även lära sig vad trä har använts till genom åren men också vad det finns för möjligheter med cellulosa i framtiden.

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2019