Utbildningsfilm Biologi

Naturkrumelur – fröväxter

I serien Naturkrumelur bekantar vi oss med märkliga livsformer i naturen, små och stora krumelurer. Det här avsnittet synar olika fröväxter. Vad är skillnaden mellan en nakenfröig och en gömfröig växt? Hur förökar de sig? Vilka typer av fröväxter finns det på vår jord och varför är gurkan och tomaten egentligen bär, men kan kallas för grönsaker? Filmen ger en inblick i fröväxternas uppbyggnad, förökning och betydelse för ekosystemet.

Fröväxternas, eller fanerogamer som de också kallas, tid är längre än dinosauriernas då de funnits i över 300 miljoner år. Dessa utgör en större del av det vi kallar för växter på jorden och är en viktig kunskapskälla för att förstå naturen och dess ekosystem.

• Kanske kan du några av örternas namn som du ser i filmen? Gullviva och kabbeleka, eller rallarros och maskros?
  • Produktionsland: Finland
  • Produktionsår: 2023