Utbildningsfilm Biologi, Kemi

Livets energi

Livets energi är i stora drag fotosyntes och metabolism, ämnesomsättning, hos levande varelser. Det här beskrivs med energins hela flöde från solens strålning till tillväxt, hjärnverksamhet och rörelse. Den historiska utvecklingen av kroppscellernas förmåga att omvandla solens kemiskt bundna energi (näring) till användbar energi för kroppen beskrivs lättfattligt i tal och bild. I förklaringen får vi även lära oss om livets begynnelse i prokaryota bakterier som sen utvecklar en ny gren med eukaryota celler när mitokondrierna uppstår. Kroppscellernas metabolism beskrivs ingående med syreupptagning, näringsupptag, blodomlopp och lagring av energi.

00:00  Intro
02:04  Energi och levande varelser