Utbildningsfilm Historia, Geografi

Civilisationer – städer och imperier

Del 2 av 3. Under det första årtusendet f.Kr. vid Medelhavet föds det vi kallar den moderna världen. Bronsålderns kungadömen och riken hade försvunnit. Men ny teknologi och en gynnsam klimatförändring förändrade politiken, ekonomin och till och med det religiösa systemet. De framgångsrika civilisationerna bildade ett nätverk av städer och förändrade levnadssättet. Aten växte och Rom blev så småningom ännu större, rentav världens första supermakt.

• På vilket sätt påverkade miljöfaktorer i medelhavsområdet att en ny
  • civilisation kunde växa fram?
  • När var civilisationerna starka respektive svaga? Hur är vi sårbara idag?

I serien Civilisationer visar tvärvetenskaplig fakta en ny helhetsbild som förnyar
kunskapen om hur forna civilisationer formats av naturen, klimatförändringar och epidemier.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2021