Utbildningsfilm Historia, Geografi

Civilisationer – imperium och epidemier

Del 3 av 3. I Rom bodde en miljon människor, vilket krävde god organisation av matleveranser och hygienfaciliteter. På 200-talet e.Kr. när imperiet var på sin höjdpunkt kom den första i en rad av förödande epidemier. Det är de första pandemierna som vi känner till i historien. Från och med denna tidpunkt inleds en ekonomisk nedgång i Romarriket som så småningom kollapsar.

• Hur har olika vetenskapsgrenar lärt sig vad som vad som orsakade romarrikets fall?
  • När var civilisationerna starka respektive svaga? Hur är vi sårbara idag?

I serien "Civilisationer" visar tvärvetenskaplig fakta en ny helhetsbild som förnyar kunskapen om hur forna civilisationer formats av naturen, klimatförändringar och epidemier.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2021