Utbildningsfilm Historia

Avkolonisering – Postkolonialism

Del 3 av 3. Från 1956 till 2013 är det många länder, i synnerhet i Afrika, som får sin självständighet. Livet efter kolonialismen är kantad med många sår och drömmar om frihet. Men i många fall fick självständigheten ett mycket högt pris, som i Kongo med Belgiens ockupation tio dagar efter att de gemensamt deklarerat Kongo som en självständig stat 1960.

I Indien kämpar Indira Gandhi för att landet ska bli något att räkna med. Detsamma sker i Nigeria. Men rasismen i västvärlden är stark och det är svårt att bryta den forna koloniala överhögheten hos de vita kolonisatörerna. Serien avslutas med att britterna 2013 erkänner sina brott under Mau Mau-upproret och det får de gamla kenyanerna att dansa i lättnad och glädje.

1958 inpå 2000-talet blir länder självständiga:

• 02:30 Motgiftet – Franz Fanon bygger upp sin ilska i Algeriet (1956)
  • 06:55 Stjärnskottet – Lumumbas lärlingstid för att frigöra Kongo (1958)
  • 16:30 Revolutionens huvudstad – Alger bjuder in afrikanska länder att fira självständigheter (1969)
  • 20:30 Förräderiet – Mobutus statskupp mot Lumumba (1960)
  • 26:10 Den nya världsordningen – Indira Ghandis styrelse i ett självständigt Indien (1971)
  • 33:40 Southallstriden – En ung Sikh mördas i London och rasismen bekämpas (1976)
  • 40:20 Det var en gång i Nollywood – Lagos, första filmen släpps (1992)
  • 47:25 Den sista striden – Mau Maus offer får upprättelse (2013)

I de tre delarna skildras den brutala, kaotiska och blodiga tiden från 1858 via Berlinkonferensen till dagens alltmer avkolonialiserade värld och hur kampen för frigörelse drevs framåt av modiga män och kvinnor. Vi får helt enkelt följa med de koloniserade ländernas väg från uppror och revolt till frihet och upprättelse.

• Originaltitel: Decolonisation - post colony
  • Produktionsland: Frankrike