Utbildningsfilm Historia

Avkolonisering – Lärlingstid

Del 1 av 3. Den första vi möter i dokumentärserien är rebellen och krigarprinsessan Manikarnika i Indien som opponerar sig mot britternas välde och återtar sin tron. Men blir kort därefter attackerad igen och dör i strid 1858. I dag är Manikarnika den moderna Indiens hjältinna.

Filmen fortsätter sen i sin inlevelsefullt berättande stil och vandrar mellan olika länders förtryck och uppvaknande. Där vi bland annat får reda på hur hela Centralafrika blir europeiskt och hur soldaterna under första världskriget till stor del var från kolonialländerna. Avsnittet avlutas sen med Rifkrigets uppgång och fall som också inspirerar till del två i serien.

Från 1858 till 1920-talet växer kunskapen om motståndarna.

• 02:20 Krigarfurstinnan – Prinsessan Manikarnika Tambe (1858)
  • 07:43 Århundradets kupp – Hur Västeuropa tar över hela Centralafrika (1880-talet)
  • 12:25 Kraniometrins kritiker – Rasbiologin ifrågasätts (1908)
  • 19:15 Alice i Leopoldland – Missionär som kämpar för Kongos folk (1900-talet)
  • 27:49 Mohun Bagans revansch – Fotbollsmatch som stärker indiska folket (1911)
  • 33:08 Den svarta styrkan – Senegalesen Lamine Senghor soldat i WWI, Paris (1916)
  • 39:59 Rebellen – Nairobis stora inspirationshjälte Mary (1922)
  • 44:15 Paris uppvaknande – Kapitalism och kolonisation ifrågasätts (1920-talet)
  • 47:15 – 53:05 Samhällets fiende nummer ett – Abd el-Krim vinner och förlorar i Rifkriget i Marocko. (1921)

Det här är en annorlunda dokumentärserie som beskriver den europeiska koloniseringens slut. Filmarna Karim Miské och Marc Ball har vänt på perspektiven och med hjälp av historieprofessorn Pierre Singaravélou återger de den europeiska koloniseringen av Afrika och Asien ur de koloniserade folkens perspektiv från 1880-talet till nutid.

• Originaltitel: Decolonisation - apprenticeship
  • Produktionsland: Frankrike