headphones

UR Pedagogiska Frågor

Didaktorn : På vetenskaplig grund?

En dag när skolchefen Per-Daniel Liljegren skulle förbereda ett seminarium baserat på John Hatties analyser av skolresultat, upptäckte han ett fel i Hatties statistik. Först trodde Per-Daniel att det var han själv som räknat fel, men ju mer han kontrollräknade uppgifterna i Hatties bok "Synligt lärande" desto tydligare blev det att det fanns ett genomgående fel. Frågor väcktes: Varför har ingen pratat om det här? Känner ingen till det? Och hur kan vi påstå att vi har en skola som vilar på vetenskaplig grund och som präglas av kritiskt tänkande, utan att vi granskar det vi lutar oss emot? Kan vi lita på de som litar på Hattie?
  • Actors: Natanael DerwingerPer-Daniel Liljegren;
  • Originaltitel: Didaktorn : På vetenskaplig grund?
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2016