headphones

UR Teknik

Barnen som förändrade världen : Louis' supersmarta uppfinning

När Louis Braille var tre år råkade han ut för en olycka och blev blind. Hans stora dröm som barn var att kunna läsa. Louis skickades till Paris för att gå i den enda skolan som fanns för blinda. Där fick han en idé som kom att förändra världen. Han skapade ett alfabet med upphöjda punkter som går att läsa med fingertopparna. Punktskriften fick namnet brailleskrift och används än idag av miljoner blinda människor runt om i hela världen.
  • Actors: Karin AnderssonAndreas Rothlin-SvenssonAnja LundqvistMarkus EngdahlAorgo Beb;
  • Originaltitel: Barnen som förändrade världen : Louis' supersmarta uppfinning
  • Bolag: Filt för UR