headphones

UR Historia

Barnen som förändrade världen : Glorias modigaste dag

I den amerikanska södern på 1950-talet var Gloria Ray Karlmark ett av de första svarta barnen som fick plats på en skola som tidigare bara tagit emot vita barn. De var nio svarta barn som började i samma skola den dagen och de kallades "Little Rock Nine". Händelsen väckte starka protester och blev en världsnyhet. Gloria blev utsatt för rasistiska trakasserier men tvekade inte att gå kvar i skolan. Gloria Ray Karlmark räknas som en av medborgarrättsrörelsens främsta kämpar.
  • Actors: Karin AnderssonAndreas Rothlin-SvenssonAnja LundqvistRoger DackegårdGloria Ray KarlmarkIda IgbinokeShang ImamAnna Åkerlund;
  • Originaltitel: Barnen som förändrade världen : Glorias modigaste dag
  • Bolag: Filt för UR