Spelfilm plus Action

Så går det till i krig (1926)

Buster Keaton spelar här lokföraren Johnnie. När han nekas värvning till armén i det amerikanska inbördeskriget, blir han en besvikelse för flickvännen Annabelle och hennes rika familj. Men Buster får chansen att visa framfötterna på riktigt när hans kära lok blir kapat av nordstatsspioner och Annabelle tas som gisslan. Stumfilmklassiker som var Busters egen favorit. Nyrestaurerad och med full orkestermusik av Carl Davis.

Rekommenderas i svenska, svenska som andraspråk, bild och filmhistoria för högstadiet och gymnasiet. Men hur skildras kriget egentligen?

Klassiker och fantastiskt underhållande mästerverk av och med Buster Keaton. Enastående scener och jakt på framrusande lok, samt stumfilmens dyraste scen då loket rasar ner från en bro ner i floden.

• Originaltitel: The General
  • Produktionsland: USA