Spelfilm plus Drama/komedi

Goodbye Berlin

14-årige Maik är uppvuxen i en rik och dysfunktionell familj. Hans mamma är alkoholist och pappan är enligt sonen en frånvarande idiot. Maik är kär i en tjej som inte ens verkar veta om att han existerar. Precis före sommarlovet börjar en ny kille, Tschick, i klassen. Något som liknar vänskap uppstår och plötsligt befinner de sig i en bil tillsammans på väg mot ett okänt mål.
Valbar tysk och svensk text. rekommenderas för åk 7, åk 8 och åk 9.

Trailer

En varm, fartfylld och humoristisk film baserad på den hyllade ungdomsromanen ”Tschick” av Wolfgang Herrndorf, som vann pris för bästa ungdomsroman i Tyskland 2011. Boken finns idag översatt till svenska.

Goodbye Berlin är en härlig tysk roadmovie om två vilsna ungdomar på en färd mot okänt mål. Äventyret är sprunget ur utanförskap, ensamhet och tristess. Men resan för dem samman. En rolig film för högstadiet som visades på BUFF 2018 och som vann European Film Awards 2017 utnämnd av ungdomsjuryn.

Buff logo

• Originaltitel: Tschick