Spelfilm plus Barnfilm/äventyr

Familjen Jul i tomtarnas land

Livet är magiskt när bästa kompisen är tomtenisse. När tomtenissen Pixy dyker upp redan 1 december är det en överraskning! Fast han är mest där för att hämta mössan som han glömde förra året. Men mössan döljer också en hemlighet - hans magiska alvkula. Av en olyckshändelse råkar Hugo Jul ha sönder Pixys magiska kula, vilket gör att Pixy förlorar sin alvmagi och snabbt börjar åldras och bli gammal. Hugo är nu den enda som kan sätta ihop kulan igen och rädda Pixy. För att lyckas måste han resa till tomtarnas land, där det finns en liten tomteby. Men alla tomtenissar i byn är inte hjälpsamma. Det finns också nissar och troll som vill förstöra för både Pixy och Hugo.

Den danska julfilmen ”Familjen Jul i Tomteland” bjuder på gott om julstämning.

• Originaltitel: Familien Jul i nissernes land
  • Produktionsland: Danmark