Spelfilm plus Drama

Eldprovet

En fördomsfull professor. En upprorisk student. Båda kommer få sitt livs lektion. Neïla Salah är en ung fransyska med arabiskt ursprung som trots en fattig uppväxt lyckats ta sig in på universitetets juridiska utbildning, där hon bland annat undervisas av den välkände Pierre Mazard. Mazard är en briljant föreläsare, men också en provokatör som har svårt att hålla inne med sina både sexistiska och rasistiska åsikter. Efter att ha gjort bort sig å det grövsta under en föreläsning, med Neïla som verbalt offer, blir Pierre rejält tillrättavisad av skolledningen. Motvilligt går han med på att bli Neïlas mentor inför universitetens prestigefulla tävling i retorik.

En medryckande spelfilm om tonårstiden och hur det är att studera i ett ojämlikt samhälle. Filmen är också en hyllning till utbildning och lärande. Den franska spelfilmen rekommenderas för åk 9 i grundskolan och åk 1, 2, 3 i gymnasiet, lämplig i ämnena svenska (retorik) samt franska.

En provokativ juridiklärare med rasistiska böjelser hamnar i rampljuset när han hånat en kvinnlig klassresenär på skolan. Trots lite förenklad romantisering blir ”Eldprovet”en hyllning till lärandets kraft bortom fördomarna.
Wanda Bendjelloul, DN

"Eldprovet" har gjort succé i Frankrike där den setts av 1,2 miljoner biobesökare. Recensenterna har hyllat filmen.

Rek. från 15 år

• Originaltitel: Le Brio