Filmnavet Historia

Vikingar – vardagsliv

Vikingarna har ett rykte om sig att vara blodtörstiga krigare som plundrade och härjade. Men man ska komma ihåg att de allra flesta levde som fredliga bönder och fiskare. I filmen följer vi människorna i en vikingaby och deras vardagsliv för ungefär 1000 år sedan. På den här tiden var man självförsörjande och naturen helt avgörande. Man odlade sin mat och hade djur på gården. Allt man hade tillverkades i byn och de flesta var någon form av hantverkare.

Livet i en vikingaby kunde nog vara tufft men alla hjälptes åt och hälsan var god eftersom sjukdomar inte spreds på samma sätt som idag. Man umgicks framför elden, berättade sagor och spelade musik. Gruppen var viktig, annars klarade man sig inte.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: MNM