Filmnavet Biologi

Skolan - ett första möte med alkohol

Skolan ska vara en alkoholfri miljö men tyvärr är det inte alltid sanningen. Vissa ungdomar får sin alkoholdebut i samband med insparksfester som äldre elever ordnar för nya vid terminsstart. De som arrangerar insparksfester hävdar att det är för att hälsa nya elever välkomna. Många gånger är det en ursäkt för att hänga ut de nya eleverna och behandla dem illa. Under påtvingade former pressas elever att dricka mängder av alkohol och utföra saker mot sin vilja. Elever tar av sig kläderna, förnedras och utsätts för penalism i hög grad. Det är inte ovanligt att ”festligheterna” dessutom filmas och läggs ut på olika sociala medier.

En av tjejerna i filmen drack så mycket att hon blev medvetslös med stora mängder alkohol i blodet. Hennes kväll slutade med att två killar hittade henne lämnad ensam och ringer 112. Det visar sig att flickan var nära att dö. I filmen intervjuas ungdomar, läkare, psykolog, polis med flera som alla har erfarenheter av nollning och alkohol på olika sätt. Dramatiserade spelscener av en sann historia visas.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: MNM