Filmnavet Samhällskunskap

Rumänien

I filmen får vi träffa Magdalena och vara med när hon efter många år besöker sina hemtrakter. Samtidigt får vi lära oss lite mer om landet. Vi tar oss upp i det vackra alplandskapet Transsylvanien och besöker den gamla medeltidsstaden Sighisoara där Dracula en gång lär ha bott. Vi hälsar på hos barnen i det moderna familjebarnhemmet, Caminul Felix, och ser hur de har det. Naturligtvis besöker vi huvudstaden Bukarest som också brukar kallas "lilla Paris". I Bukarest byggde den före detta presidenten och diktatorn Nicolae Ceausescu ett jättelikt palats som är världens näst största byggnad. Sedan 2007 är Rumänien en del av den Europeiska Unionen. Stoltheten går det inte att ta miste på. Förväntningarna är stora och Rumänien är ett land som säkerligen kommer att synas framöver i Europa.