Filmnavet Religionskunskap

Judendom - tro och identitet

Någon gång under livet ställer sig alla människor frågor som ”Vem är jag? Och varför finns jag?” Och ”Vad är meningen med livet?”. Tron och religionen har för många en viktig roll i de här frågorna. Att tillhöra en religion ger också en samhörighet och en gemenskap med andra troende människor. Du får en identitet som kristen, jude, muslim, buddhist, hindu.

I den här filmen berättar judiska ungdomar vad den judiska religionen betyder för dem. Dessutom resonerar religionsvetare kring de olika frågeställningarna.

• Hur tar judendomens centrala tankegångar sig uttryck i frågorna om tro och identitet?
• Vad tror en jude på?
• Vad betyder tro och övertygelse för en jude?
• Vem är jag? Vilken är min identitet som jude?
• Hur är det att leva som jude i Sverige?
• Hur påverkar religionen vardagen och livsvalen?

Om filmserien INblick i världsreligionerna:
Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm